Maidon ja vitamiinivalmisteiden käyttö sekä liikunta nostavat lasten D-vitamiinitasoja

Share |
05.02.2016

Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimuksen mukaan riittävällä maitotuotteiden käytöllä on suurin vaikutus veren D-vitamiinipitoisuuteen alakouluikäisillä lapsilla. Vähintään kolme lasillista maitoa päivässä juovilla lapsilla oli korkeampi veren D-vitamiinipitoisuus kuin vähemmän maitoa juovilla. Myös D-vitamiinivalmisteiden käyttö oli yhteydessä suurempaan veren D-vitamiinipitoisuuteen. Lisäksi lapsilla, jotka liikkuivat yli 2 tuntia päivässä, oli suurempi veren D-vitamiinipitoisuus kuin alle 1,5 tuntia päivässä liikkuvilla. Tulokset julkaistiin äskettäin British Journal of Nutrition -lehden verkkoversiossa. Artikkeli ”Determinants of Serum 25-Hydroxyvitamin D Concentration in Finnish Children: The PANIC Study” valittiin Nutrition Societyn tammikuun 2016 kuukauden artikkeliksi, ja on luettavissa vapaasti rajatun ajan osoitteessa http://journals.cambridge.org/ns/jan16 

Kuukauden artikkelista on esittely myös julkaisijan Paper of the Month -blogissa.

Alhaiset D-vitamiinipitoisuudet yleisiä

Vain hyvin harvalla lapsella veren D-vitamiinipitoisuus oli erittäin matala. Kuitenkin jopa viidenneksellä lapsista veren D-vitamiinipitoisuus oli alle terveyden kannalta riittävänä pidetyn tason, joka on 50 nmol/l. Syksyllä tutkituilla lapsilla veren D-vitamiinipitoisuudet olivat korkeimmat. Tämä selittyy sillä, että kesällä D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta enemmän kuin muina vuodenaikoina, mikä näkyy vielä syksyllä muita vuodenaikoja korkeampina pitoisuuksina. Riittävän veren D-vitamiinipitoisuuden on viime aikoina osoitettu olevan yhteydessä suurempaan luuntiheyteen ja pienempään osteoporoosin vaaraan ja se saattaa suojata myös joiltakin muiltakin kroonisilta sairauksilta.

Vitaminoitu maito on lasten tärkein D-vitamiinin lähde

Yli 80 prosenttia lapsista sai suositusta vähemmän D-vitamiinia ruoasta ja vitamiinivalmisteista. Jopa 40 prosenttia lapsista ei käyttänyt D-vitamiinivalmistetta lainkaan. Tärkein ravinnon D-vitamiinin lähde oli maito, josta lapset saivat lähes puolet D-vitamiinistaan. Noin 30 prosenttia ravinnon D-vitamiinista tuli rasvoista ja noin 10 prosenttia kalasta. Suurin osa Suomessa myydyistä maidoista ja rasvalevitteistä on D-vitaminoituja, mikä selittää edellä mainitut havainnot.

Uusimpia suosituksia noudattamalla voi nostaa veren D-vitamiinitasoja

Vuonna 2014 julkaistujen Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan kaikkien 2–18-vuotiaiden suositellaan käyttävän D-vitamiinivalmisteita annoksella 7,5 μg/vrk ympäri vuoden. Lisäksi lasten ja nuorten suositellaan juovan D-vitaminoitua maitoa tai syövän D-vitaminoituja maitovalmisteita 5–6 dl päivässä sekä syövän kalaa vähintään 2–3 kertaa viikossa. Lisäksi suositellaan D-vitaminoidun kasviöljypohjaisen rasvalevitteen käyttöä. Lapsia tulee myös kannustaa riittävään liikuntaan erityisesti ulkona, jolloin D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta.


Lisätietoja:

Sonja Soininen, lääketieteen lisensiaatti, puh. 040 3553026, sonja.soininen@uef.fi

Timo A. Lakka, lääketieteellisen fysiologian professori, sisätautien erikoislääkäri,
puh. 040 7707329, timo.lakka@uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Soininen S, Eloranta AM, Lindi V, Venäläinen T, Zaproudina N, Mahonen A and Lakka TA. Determinants of Serum 25-Hydroxyvitamin D Concentration in Finnish Children: The PANIC Study. British Journal of Nutrition (2016). Epublication ahead of print.

09.01.2018Kehon koostumus vaikuttaa lasten luuntiheyteen
26.06.2017Aktiivinen arki voi vähentää ylipainon riskiä jo lapsilla
12.04.2017Valikoivan lapsen ruokavaliossa voi olla puutteita
03.04.2017Perhetausta vaikuttaa lasten ohjatun liikunnan määrään ja ruutuaikaan
31.03.2017Veren rasvahapot paljastavat mitä lapsesi pistää suuhunsa
06.02.2017Reipas liikunta yhteydessä parempaan valtimoterveyteen jo lapsuudessa
29.09.2016Samat geenit vaikuttavat syntymäpainoon ja aikuisiän terveyteen
13.09.2016Terveellinen ruokavalio tukee lasten lukutaitoa
13.09.2016Lasten liikunta ja ravitsemus meni Instaan ja Twitteriin!
07.09.2016Alle 8-vuotiaiden lasten liikuntasuositukset julkaistiin

Siirry arkistoon »